Rajd Dakar to rajd samochodowy organizowany co roku w trudniejszym terenie niż ten, z którym zawodnicy zmagają się zazwyczaj. Dakar gromadzi śmiałków z całego świata, którzy chcą wziąć udział w najbardziej ekstremalnym wyścigu na Ziemi. W ciągu 13 dni pokonują ponad 8000 kilometrów; są to wyjątkowe zawody, wymagające zarówno dla ludzi, jak i dla maszyn. Każdego roku udział w wyścigu bierze ponad 500 uczestników 53 różnych narodowości w ponad 300 pojazdach. Wytrzymałość i siła woli są tutaj kluczowe.
Dakar różni się od innych rajdów. Uczestnikom nie wolno korzystać ze sprzętu do nawigacji. Do dyspozycji mają tylko kompas, za pomocą którego muszą trafić do wskazanych punktów. Czasem mogą po prostu podążać znanym szlakiem, bywa jednak, że muszą samodzielnie wyznaczyć sobie trasę. Nawigacja w oparciu o naturalne punkty orientacyjne to dla uczestników spore wyzwanie. Nawet jeśli przejadą część trasy własną drogą, to w końcu muszą powrócić na szlak, aby nie stracić orientacji i nie skierować się w złą stronę.
Na poszczególnych etapach rajdu przy pojeździe pracować mogą wyłącznie kierowca i jego pilot. Z pomocy mechanika skorzystać można dopiero po dotarciu do biwaku. Oznacza to, że kierowcy muszą doskonale znać swoje pojazdy.
MASCOT już od wielu lat zapewnia odzież dla mechaników ekipy Coronelów. Tegoroczny rajd nie jest wyjątkiem. Podczas zawodów muszą oni pracować w bardzo specjalnych warunkach i firma MASCOT jest niezwykle dumna z faktu, że jest ich preferowanym dostawcą.
Wymagania mechaników pracujących na trasie rajdu Dakar są wysokie. „Podczas rajdu mechanicy bardzo ciężko pracują. Prawie nie mają czasu na sen, gdyż są nieustannie zajęci. W momencie, gdy skończą naprawy buggy, muszą szybko wsiadać do ciężarówki z częściami zamiennymi, aby na czas trafić do kolejnego punktu postoju i zdążyć zorganizować w nim warsztat. Wtedy rozpoczyna się oczekiwanie na przybycie zawodników.”
Dla ekipy jest niezwykle istotne, aby odzież robocza była wygodna, i aby dobrze się w niej pracowało. W Południowej Ameryce jest generalnie ciepło, ale trzeba być przygotowanym na wszelkiego rodzaju pogodę.
„Praca mechaników jest bardzo wymagająca, więc ich odzież robocza musi być trwała. Dla sponsorów oczywiście ważne jest również, aby mechanicy dobrze się prezentowali. Rajd Dakar jest transmitowany na cały świat, a oni przez cały czas pozostają w centrum uwagi”.
„Podczas rajdu Dakar nikt nie ma pewności, co zobaczy za kolejnym zakrętem czy wzgórzem, ani nawet na co napotka za 100 metrów. Trzeba ufać swoim odruchom i intuicji” wyjaśnia Tim Coronel.
„Dakar to jeden z najcięższych rajdów, w jakich można uczestniczyć, a jednocześnie spełnienie chłopięcych marzeń. Podczas rajdu najważniejsze są wytrzymałość, wytrwałość i stałe przesuwanie swoich granic” opowiada Tim Coronel.
Podczas zawodów nie wolno korzystać z urządzeń nawigacyjnych. Dozwolone są wyłącznie kompas i mapa. Za ich pomocą trzeba wyznaczyć najlepszą trasę w danym terenie. Tim Coronel może się pochwalić świetną orientacją przestrzenną: „Po prostu trzeba ją mieć, aby nie pogubić się na trasie, na której co 100 metrów trafia się jakaś niespodzianka. Nie wszystkim udaje się ukończyć rajd. Trzeba naprawdę umieć znaleźć się w terenie” tłumaczy.
Sam rajd odbywa się w styczniu, jednak przygotowania do niego trwają cały rok. Tim Coronel mówi: „Jazda rajdowa to styl życia – mój styl życia. Aby ukończyć Dakar, trzeba mieć ze sobą najlepszą ekipę. Warunki są ekstremalne. Temperatura potrafi zmienić się w przeciągu godziny z -7 do +45 stopni. Podczas zawodów, w których wszystko zależy od działającego sprzętu, konieczne jest zaufanie do swojej ekipy i wybranych przez siebie produktów. Tu profesjonaliści pracują z profesjonalistami” wyjaśnia Tim. Firma MASCOT już od wielu lat dostarcza odzież roboczą i obuwie ochronne dla ekipy Coronelów. „Ubrania marki MASCOT mają wysoką jakość i są wyjątkowo trwałe. Mechanicy pracują w bardzo wymagających warunkach, a więc i ich odzież musi spełniać swoje zadanie we wszystkich rodzajach pogody” mówi Tim Coronel.
Dakar zasadza się na wspólnocie – to jedna z zasad „Ducha Dakaru”. Źródłem wszystkiego jest wspólna pasja. Wszyscy uczestnicy mówią tym samym językiem. Wszyscy żyją wspólnymi emocjami i entuzjazmem, które łączą ich podczas rajdu.